sobota, 20 kwietnia 2013

O technice mycia naczyń i kokosowych kwadracikach. Na pocieszenie

To, że jestem ofiarą losu wiedzą wszyscy, którzy mnie znają. Ci, którzy znają mnie dłużej, przeważnie są w sporym szoku dowiadując się, że upiekłam ciasto; kiedy słyszą, że więcej niż jedno, i to w dodatku z sukcesem, siadają na najbliższej kanapie i patrzą na mnie zdziwieni. Kiedy bowiem w liceum moje koleżanki gotował i piekły, ja byłam z siebie dumna przygotowując gościom herbatę. Grejpfrutową. 
Mimo braków zdolności w tej materii w kuchni, poza herbatą, robiłam jeszcze jedną rzecz - zmywałam naczynia. Powiedzmy sobie szczerze - do tego kwalifikacji żadnych mieć nie trzeba. Ale czy na pewno...?

Ostatnio bowiem, jako przykładna pani domu, zabrałam się za zmywanie. W pewnym momencie otworzyłam szerzej oczy, kiedy woda zmieniła kolor na intensywnie czerwony. Hmpf... Nie pierwszy, nie ostatni raz. Sięgnęłam więc po plastry, zakleiłam palec... A krew dalej się leje. Zakleiłam drugi. Potem trzeci. Uff, wystarczyło... 
C. stwierdził, że od tej pory mam jemu zostawiać mycie noży.
Moja szefowa dostała ataku śmiechu, jak przed rozpoczęciem pracy dokładnie obklejałam sobie paluszki.
Koleżanki parskały i krztusiły się udając, że mi współczują.
Wiecie, jak ciężko się pisze na klawiaturze z trzema palcami w plastrach...?

Co właściwie zrobiłam? Chciałam doszorować nóż, i tak nim majtnęłam, że na każdym palcu mam trzy zgrabne cięcia. Na szczęście już nie boli, kiedy wkładam ręce do wody...

Morał z tego taki, że i do mycia naczyń potrzeba odrobiny zdrowego rozsądku.
A na pocieszenie będzie ciasto.

Szukałam czegoś błyskawicznego - nie miałam zbyt wiele czasu, nie chciało mi się iść do sklepu, za to z lodówki wołała otwarta puszka z mlekiem skondensowanym. W książeczce Czekolada z serii Z kuchennej półeczki (którą swoją drogą naprawdę bardzo lubię) znalazłam przepis idealny. Krychy, herbatnikowy spód i kokosowa masa na wierzchu. Wszystko miałam w domu, więc czym prędzej zabrałam się za pieczenie. Efekt wyszedł... Nie do końca taki, jakiego oczekiwałam. Niestety, ale w przepisie podano zbyt długi czas pieczenia, i za bardzo wysuszyłam ciasto. Przy drugim podejściu jednak okazało się, że skracając czas do raptem 20 minut mogę osiągnąć coś naprawdę smakowitego. Spód jest chrupki i dość mocno kakaowy, masa na wierzchu intensywnie kokosowa, ciągnąca i lepka. Mmm... Pycha! I choć nie jest to jeszcze typowo wiosenne ciasto, zachęcam do wypróbowania. Zniknie, zanim wiosna zdąży się na dobre zadomowić.

Kokosowe pyszotki

Składniki:
(na formę 20x20 cm)

spód:
  • 215 g ciastek digestive
  • 30 g kakao
  • 90 g masła
masa kokosowa:
  • 175 g słodzonego mleka skondensowanego
  • 1 jajko
  • 1 białko
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • 20 g cukru
  • 45 g mąki pszennej
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 125 g wiórków kokosowych
Ciastka drobno pokruszyć, wymieszać z kakao. Masło rozpuścić, dokładnie wymieszać z ciasteczkami.
Formę wyłożyć papierem do pieczenia tak, żeby papier nieco wystawał ponad brzegi. Na dno wyłożyć masę ciasteczkową, dobrze docisnąć łyżką lub palcami.
Schłodzić w lodówce w czasie przygotowywania masy kokosowej.

Mleko, jajko, białko, ekstrakt i cukier zmiksować razem na gładką masę. Przesiać mąkę z proszkiem, dodać wiórki, połączyć.

Masę kokosową wyłożyć na schłodzony spód.

Piec w 180 st. C. przez 20-25 minut, aż wierzch nabierze złotobrązowej barwy.
Ostudzić.

Ostudzone ciasto pokroić w kwadraty.

Smacznego!

C. wrócił z pracy w okolicach czwartej rano, a ja, po południowej drzemeczce, dzielnie na niego czekałam. Po północy zabrałam się za wyrabianie ciasta na bułki na dzisiejsze śniadanie. Jak ja kocham wolne soboty!

12 komentarzy:

  1. fajny pomysł na kokosową przekąskę ;D
    udanego weekendu ;*

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jeszcze w trakcie studiów umiałam co najwyżej herbatę ugotować i jeszcze jajecznicę usmazyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. I właśnie dlatego u mnie w domu nie ma ostrych noży :P To nic, że trzeba się namęczyć przy krojeniu czegokolwiek, ale przynajmniej nie ma ofiar hehe Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiesz co? Zaciąć się w jeden palec może każdy, we wszystkie też. Ale zaciąć się we wszystkie potrójnie tylko jednym machnięciem, to już wyższa sztuka :)

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam wszystko, co z kokosem :)
    U mnie się właśnie robią kokosowe lody :D

    OdpowiedzUsuń
  6. jak zwykle pysznie tu u Ciebie no i bardzo ciekawe rady :)

    OdpowiedzUsuń
  7. haha jakbym czytala o sobie! Za kazdym razem sie potykam, kalecze, itp. Niezdara :). Nawet teraz mam 2 palce "ozdobione" plastrami :D.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ty sie od zmywania trzymaj z daleka na przyszlosc, bo jeszcze sobie cos utniesz i nie bedziesz mogla piec takich pysznosci jak ta krajanka :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Kokosowe cudeńko...:)! P.s. Nikt nie jest doskonały więc nie należy się przejmować tym co inni o nas mówią tylko robić swoje :)! Pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam kokosowe smaki!

    Współczuje ciachnięcia nożem - ja mam talent do parzenia się wrzątkiem lub blachą, nóż mnie omija ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pyszności, uwielbiam wszystko, co z kokosem:) Ja myślałam, że muszę być całkiem nienajgorsza w pieczeniu, skoro koleżanki do mnie po rady.. do dziś:P Kiedy po ponad godzinie w piekarniku, moje ciasto nadal nie wyrosło, i nadal było prawie płynne.. Okazuje się że zarówno z matematyką mam problem, jak i pamięcią. Jaj też nie dodałam :D Pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Też mam tą książeczkę i również uważam, że jest świetna:) muszę wypróbować ten przepis, skoro tak zachwalasz :)

    OdpowiedzUsuń