sobota, 1 czerwca 2013

Różowo mi...

Uwielbiam rabarbar. Co tam - ja rabarbar kocham
Jak to jest, że najbardziej chcemy tego, czego mieć nie możemy...? Rabarbar jest typowym warzywem (tak, tak, to nie owoc!) sezonowym,  którym możemy cieszyć się na przełomie maja i czerwca. Później znika na długie miesiące ze sklepowych półek, o mrożonym można tylko pomarzyć, no chyba, że samemu zrobi się zapasy. Ja bym robiła, jakby w mojej zamrażarce mieściło się coś poza pudełkiem lodów i puree z dyni. W każdym razie - trzeba się cieszyć, póki jest. W związku z tym niemal na stałe łodygi goszczą w mojej lodówce, a ja się tylko zastanawiam, co nowego stworzyć. Mam mnóstwo różnych pomysłów, jednak wiem, że ze wszystkim nie zdążę. Poza tym niedługo będzie wysyp truskawek, są jagody, maliny, morele, i o nich też trzeba przecież myśleć. Póki co jednak przygotowałam rzecz, na którą miałam ochotę od dawna - rabarbarowy curd. Uwielbiam ten angielski krem, przygotowywałam go już w kilku różnych wersjach, i byłam pewna, że w połączeniu z moim ulubionym warzywem stworzy duet idealny. Cóż... Okazało się, że sprawa nie jest tak prosta, jak myślałam.

Pierwsze podejście skończyło się totalnym fiaskiem. Miałam glutki budyniu pływającego w maśle, a kiedy wszystko zmiksowałam blenderem, było kwaśne i tak tłuste, że jeść się nie dało. Prawie płakałam wyrzucając wszystko do kosza, no bo przecież marnowanie rabarbaru to zbrodnia! No ale nic to. Mówi się trudno, i żyje się dalej, czy jakoś tak. 
Kupiłam następny pęczek, i zrobiłam podejście numer dwa. Mądra po porażce, sięgnęłam po sprawdzony przepis z Moich wypieków. Cytrynowy robię w ten sposób, i jest pyszny, więc pomyślałam, że z rabarbarem też się uda. Uff... Tym razem wszystko poszło gładko. Jedyny problem stanowił kolor - nie udało mi się kupić rabarbaru malinowego, więc wyszła mi taka masa w sumie bez koloru. Dodałam więc odrobinę (!) czerwonego barwnika w paście. Pierwszy raz go używałam, i pomijając fakt, że prawie dostałam zawału, że ucięłam sobie palec, bo kolor barwnik ma iście krwisty, to i tak dałam go za dużo - curd jest odrobinę zbyt różowy... Ale nic nie szkodzi, bo smakuje obłędnie - idealnie słodko-kwaśny, cudownie rabarbarowy... Poezja! Spróbujcie koniecznie.

Rhubarb curd

Składniki:
(na ok. 500 g curdu)
  • 350 g rabarbaru
  • 2 jajka
  • 2 żółtka
  • 150 g cukru
  • 1 kopiasta łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka oleju
  • kilka kropli czerwonego barwnika spożywczego

Rabarbar umyć, odciąć końcówki i pokroić na dość spore kawałki. Zmiksować blenderem na jak najdrobniejsze kawałeczki. Przetrzeć przez sitko.
Przelać sok do garnka, dodać cukier, jajka, żółtka i mąkę. Podgrzewać na średnim ogniu, cały czas mieszając, aż masa zgęstnieje i nabierze konsystencji budyniu. Wlać olej, wymieszać, gotować jeszcze minutę. Zdjąć z ognia, dodać barwnik i wymieszać.
Ostudzić.
Przechowywać w zamkniętym słoiczku w lodówce do tygodnia.

Smacznego!

W Danii w końcu mamy słońce - dzisiaj tak grzało, że w samochodzie klęłam pod nosem, że nie włożyłam krótkich spodni albo spódnicy. Wszystko się do mnie kleiło. I choć nieco nerwowa, cieszyłam się tym stanem ogromnie - czyżby lato...? Zapytam nieśmiało...

13 komentarzy:

  1. Fajny pomysł! Coś dla mnie też jestem wielką fanką rabarbaru :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ach ten rabarbar... do placuszków musi być idealny taki rabarbarowy curd, pycha: )

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie ostatnio było zielono, ale różowo też smacznie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. super pomysł:) wszędzie praktycznie ciasta z rabarbarem a tu jaka fajna odmiana:)

    OdpowiedzUsuń
  5. musi być pyszny do ciast albo babeczek:) no bo jak coś samo w sobie jest tak dobre....;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pysznie:) A co dalej z tym curdem? Wyjadać łyżeczką, czy ciąg dalszy nastąpił?:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapraszam po nominacje na http://cynamon.blogujaca.pl/2013/06/02/libster-blog/ Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale on ma piękny kolor!:-)

    OdpowiedzUsuń
  9. wygląda intrygująco, chyba wykorzystam ten przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Też uwielbiam rabarbar i taki krem z niego musi bosko smakować :)

    OdpowiedzUsuń
  11. oj, rabarbarowy budyń? to musi być znakomite! genialny pomysł:D Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny pomysł! Jeszcze z takim czymś się nie spotkałam :)

    OdpowiedzUsuń