poniedziałek, 30 czerwca 2014

Bez glutenu, bez laktozy. Ciasteczka

Nie jestem alergikiem. Mam to szczęście, że nie straszne mi truskawki, pomidory, produkty mleczne, kurz i pyłki (których oczywiście nie jem), ani w ogóle nic innego. Przez dwa - trzy lata miałam mały problem ze słońcem - przy jego większej ilości pojawiała się wysypka, a nawet niezbyt przyjemne w dotyku bąble. Na szczęście przeszło, i tylko gdy byliśmy na wakacjach we Włoszech, bąbelki wyskoczyły mi na... Palcach od stóp. Pewnych rzeczy jednak nie jestem w stanie pojąć...
Wracając do meritum - jestem szczęśliwcem. Uwielbiam jeść; jakakolwiek alergia pokarmowa doprowadziłaby mnie do rozpaczy. Czarnej. I głębokiej. 
Niestety, siostra C. ma to nieszczęście, i jest uczulona na gluten i laktozę. I to jest naprawdę okropne, bo jak nie jedno, to drugie jest niemal we wszystkich produktach. Ostatnio była przeszczęśliwa, że udało jej się kupić kiełbasę od... Lodziarza. Bezglutenową i bezlaktozową. Hmm...
Dla mnie za każdym razem jest dużym wyzwaniem przygotowanie czegoś, co będzie mogła jeść bez przykrych konsekwencji. Nie mam doświadczenia, ale się staram. Jeszcze przed wyjazdem zrobiłam zakupy, i upiekłam kilka rodzajów ciasteczek, babeczek i innych słodkości. Będę pokazywać je po kolei - wszystkie są odpowiednie dla osób z nietolerancją laktozy i glutenu, ale mają w swoim składzie jajka. Je też pewnie można zastąpić, ale skoro nie musiałam, dałam sobie spokój.

Te ciasteczka znalazłam u Oli, i od razu mi się spodobały. Z płatkami owsianymi lubimy bardzo, mąki w nich niewiele, nie wymagają żadnych bardziej skomplikowanych składników... Zrobiłam. I musieliśmy się mocno powstrzymywać, żeby nie wyjeść wszystkich, takie wyszły dobre. Chrupiące, owsiane, pyszne. Z suszonymi jagodami smakowały wyśmienicie, ale można je pominąć lub zastąpić rodzynkami, suszoną żurawiną czy morelami... Za każdym razem znikną w mgnieniu oka.

Ciasteczka owsiane z mąką orkiszową i suszonymi jagodami

Składniki:
(na 35-40 sztuk)
  • 220 g płatków owsianych bezglutenowych
  • 125 g mąki orkiszowej
  • 80 g miękkiej bezmlecznej margaryny
  • 1 jajko
  • 60 g cukru
  • 1 łyżeczka cukru waniliowego
  • 1/2 łyżeczki bezglutenowego proszku do pieczenia
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 60 g suszonych jagód

Margarynę utrzeć z cukrem i cukrem waniliowym na puszystą, jasną masę. Wbić jajko, zmiksować. Mąkę przesiać, wymieszać z solą. Partiami dodawać do masy. Wsypać płatki, dokładnie połączyć (zagnieść ręką, ciasto będzie bardzo gęste). Na końcu wsypać jagody, połączyć.

Z ciasta lepić kulki wielkości orzecha włoskiego, lekko spłaszczać. Układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia w niewielkich odstępach.

Piec w 180 st. C. przez 15 minut.
Ostudzić na kratce.

Smacznego! 

Z przykrością stwierdzam, że te wszystkie udziwnione mąki i inne produkty są strasznie drogie! Ceny doprowadziły mnie niemal do apopleksji. Gdybym nabawiła się takich alergii, to chyba musiałabym pracować na dwa etaty...

9 komentarzy:

  1. ciasteczka apetyczne, z tym problemem na slonce walcze juz od kilkunastu lat:( wzielo sie nie wiadomo z kad:(,zazdroszecze ze Tobie minelo bo, mnie uczula najmniejszy kontakt ze sloncem:(,Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam ciasteczka owsiane. Wreszcie udało mi się sfotografować je po upieczeniu, bo tak znikały zanim sięgnęłam po aparat. Śliczne wyszły twoje. Takie malutkie i okrąglutkie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię owsiane ciasteczka i zawsze moje wyrzuty sumienia są znacznie mniejsze, gdy się nimi objadam. Są zdrowe i pyszne : )

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudowne takie ciasteczka i zdrowe! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. osz kurde, jak zdrowo... od czasu do czasu można, ale cieszmy się, ze same alergii nie mamy i możemy wsuwać co dusza zapragnie :D

    OdpowiedzUsuń
  6. przykro mi mówić ale orkisz zawiera gluten, no i płatki owsiane też nie są wskazane na diecie bezglutenowej...polecam ciasteczka gryczane bądź jaglane tutaj link: http://krzepa.blogspot.co.uk/2014/01/ciasteczka-gryczane.html
    http://krzepa.blogspot.co.uk/2014/02/ciasteczka-jaglane-z-dzemem-wisniowym.html

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dokładnie przestudiowałam sprawę - płatki owsiane były bezglutenowe, mąka również. Widocznie są i takie, i takie :)
      A gryczane też robiłam - pyszności :)

      Usuń
  7. Bardzo kuszące ciasteczka. Czasem zastanawiam się czy też coś mnie nie uczula....trzeba zrobić badania ;) pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń