wtorek, 31 maja 2016

Romantyzmu niedosyt i bazyliowy sernik. Z truskawkami

W pracy słucham radia. Czy raczej może słyszę je - gdzieś w tle. (Znów ten problem; jak po polsku wyrazić różnicę między hear a listen?) Nie z własnej woli; po prostu zawsze ktoś wciśnie ten guzik; i czas jakoś przyjemniej płynie. Od czasu do czasu znów ktoś podejdzie i podkręci głos tak, że niemal nie słychać własnych myśli. Ten będzie nucił pod nosem, tamten śpiewał na całe gardło; na szczęście tylko refren, bo reszty nie zna.
Od czasu do czasu jednak skupiam się na muzyce (na ile to oczywiście możliwe). I tak w ucho wpadł mi stary (w końcu starszy ode mnie!) utwór The Police Every breath You take. Przytupywałam sobie do rytmu, aż nagle uderzyła mnie pewna myśl. Gdy utwór ten miał swoją premierę (a było to w roku tysiąc dziewięćset osiemdziesiątym trzecim), i później, w latach dziewięćdziesiątych, uchodził za piosenkę niezwykle romantyczną. Zakochany po uszy facet obserwuje każdy krok i oddech ukochanej. Która z nas by takiego nie chciała...?

Dzisiaj zostałby uznany za najzwyklejszego w świecie stalkera, a śledzona dziewczyna bez problemu dostałaby sądowy zakaz zbliżania się. 

Ot, dwudziesty pierwszy wiek. Całkowicie obdarty z romantyzmu.

Dzisiaj mam dla Was niby zwykłe ciasto, ale jednak zupełnie wyjątkowe.
Ot, sernik z truskawkami.
Choć już właściwie to powinno wystarczyć, aby wiele osób dostało niepowstrzymanego ślinotoku.
Kiedy jednak dodam, że masa serowa ma niepowtarzalny, bazyliowo-limonkowy smak... Część z Was wpadnie w zachwyt; reszta popuka się w czoła. Bazylia? W serniku? Kto to słyszał...?
A ja mówię Wam, że połączenie bazylii z truskawkami jest wyśmienite - czy to na słodko, czy na wytrawnie. Że serniki są pyszne, nie muszę chyba nikogo przekonywać... Ten miks był wygrany od samego początku.
Sernik jest bardzo delikatny, lekki i kremowy, o subtelnym bazyliowym smaku, przełamanym wyrazistą limonką. Do tego soczyste truskawki - i już.
Mi nic więcej do szczęścia nie potrzeba, a Wam...?

Inną wersję sernika z truskawkami znajdziecie dzisiaj również u Mirabelki.

Sernik bazyliowy z truskawkami


Składniki:
(na tortownicę o średnicy 18 cm)

spód:
  • 100 g ciastek digestive
  • 30 g masła
masa serowa:
  • 500 g ricotty
  • 100 g cukru
  • skórka otarta z 1 limonki
  • sok z 1 limonki
  • 200 ml śmietany kremówki (38%)
  • 1 pęczek bazylii
  • 2 jajka
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • zielony barwnik spożywczy w żelu
dodatkowo:
  • 200 g truskawek
Listki bazylii porwać, wrzucić do garnuszka, zalać kremówką. Zagotować, odstawić do ostygnięcia pod przykryciem. Odcedzić.

Masło rozpuścić, przestudzić.
Ciastka drobno rozgnieść, wymieszać z masłem. Mieszankę ugnieść na dnie tortownicy wyłożonym papierem do pieczenia.

Podpiec w 180 st. C. przez 12 minut.
Ostudzić.
Ricottę, cukier, skórkę i sok z limonki, kremówkę, jajka i mąkę zmiksować na gładką masę. Ewentualnie dodać barwnik, połączyć.

Masę serową wylać na podpieczony spód. Na wierzchu ułożyć przekrojone na pół, pozbawione szypułek truskawki.

Formę wstawić do piekarnika razem z naczyniem wypełnionym wodą.

Piec w 180 st. C. przez 10 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 120 st. C. i piec kolejne 50 minut.
Ostudzić  piekarniku, a następnie schłodzić w lodówce przez noc.

Smacznego!

Koloru, niestety, bazylia nie oddała, więc wspomogłam się barwnikiem spożywczym. Oczywiście, można go pominąć - wtedy smak sernika będzie jeszcze większym zaskoczeniem.

12 komentarzy:

  1. cudo, po prostu cudo. To połączenie bazylii i truskawek kusi, oj kusi:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Woow, wypasiony mega serniczek! :)
    Wpadam na kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dodatek bazylii w wypiekach jest cudny!:)
    Co do romantyzmu... ja chyba nie należę do tych romantycznych kobiet. Jakoś nie wzruszają mnie te wszystkie ckliwe rzeczy, które "powinny być" romantyczne. Ale... jakoś mi to nie przeszkadza;D

    OdpowiedzUsuń
  4. Znakomity pomysł na zdrowy deser! :) Kcalmar jest pod wrażeniem ilości inspirujących pomysłów na truskawkowe szaleństwo w kuchni. Zapraszamy do Kcalmarowego królestwa, gdzie znajdziesz sporo zdrowych ciekawostek i smacznych pomysłów! Pysznego dnia!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dużo słyszałam o serniku bazyliowym i połączeniu truskawek i bazylii. Mam w planach przeprowadzić eksperyment u siebie w kuchni :)
    A podśpiewywać przy pracy też lubię i nie tylko Stinga ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jaki cudowny! Jak ja lubię bazylię w słodyczach :) mniam, mniam...

    OdpowiedzUsuń
  7. zaskakujące połączenie, ale jestem bardzo ciekawa smaku:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniałe połączenie smaków, a na tę odrobinę barwnika można przymknąć oko :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bazylia w serniku? To musi być genialne. Będę robić w weekend!

    OdpowiedzUsuń
  10. myślałam że ten piękny kolor to od bazylii :) taki sernik na pewno by mi posmakował :)

    OdpowiedzUsuń