czwartek, 22 stycznia 2015

Bezglutenowe i bezjajeczne prawie pierniczki

Dzisiaj, proszę Państwa, wielki dzień. W końcu, niemal miesiąc po terminie, przedstawiam Wam ostatni z serii przepisów bożonarodzeniowych. Nie, żebym czuła się jakoś specjalnie usprawiedliwiona... Po prostu z tym wszystkim nie nadążałam. Napiekłam ogromnie ilości ciastek, a przecież ile można o ciastkach i pisać, i czytać...? Stwierdziłam więc, że będę je i Wam, i sobie, racjonalnie dawkować. I oto, co z tego wyszło...

W tajemnicy się przyznam, że te akurat ciasteczka upiekłam po Świętach. Po prostu miałam na nie taką ochotę, że nie mogłam się powstrzymać. Wpadły mi w oko u Pomidorowej Ani, bo na zdjęciach wyglądają obłędnie, a gdy przeczytałam przepis wiedziałam, że też muszę takie mieć. Migdałowe, piernikowe, czekoladowe i w dodatku ciągnące...? Toż to musiał być hit!
I był. Ciasteczka wyszły niesamowicie aromatyczne, z wierzchu chrupiące, w środku delikatnie ciągnące (trzeba uważać, żeby ich nie przepiec, bo będą po prostu kruche - też pyszne, ale nie o to tutaj chodzi). Myśmy się nimi zajadali z największą rozkoszą, tak samo dzieci koleżanki - małe łapki co i rusz sięgały po kolejny. 

Jeśli więc jeszcze świąteczny, albo chociaż zimowy nastrój Was nie opuścił, nie znudziły się Wam korzenne aromaty, to serdecznie polecam te maleństwa nawet teraz. Jeśli jednak zużyliście już całą przyprawę do piernika i zamiast cynamonu wolicie w cieście mrożone maliny, zapiszcie sobie ten przepis na przyszłe Święta - gwarantuję, że się w nich zakochacie.

Piernikowe ciągutki z migdałami

Składniki:
(na 30-35 sztuk)
  • 120 g mielonych migdałów
  • 35 g mąki ziemniaczanej
  • 75 g cukru
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 2 łyżki przyprawy do piernika
  • 25 g kakao
  • 30 g masła
  • 15 g ciemnej czekolady (70%)
  • 60 g melasy
  • 10 g świeżych drożdży

Mąkę i kakao przesiać, wymieszać z migdałami, cukrem, solą i przyprawą do piernika. 
Masło rozpuścić z melasą. Gdy połączą się w gładką masę, zdjąć garnuszek z palnika, dodać posiekaną czekoladę i mieszać do jej rozpuszczenia. Przestudzić.

Do suchych składników dodać mokre oraz drożdże, zagnieść gładkie ciasto. Uformować z niego kulę, odstawić w chłodne miejsce na minimum 2 godziny, a najlepiej na całą noc.

Ze schłodzonego ciasta formować kulki wielkości orzecha włoskiego. Lekko spłaszczać, układać na blasze, zachowując odstępy.

Piec w 180 st. C. przez 6-8 minut.
Ostudzić.

Smacznego!

Wczoraj rano, tuptając do autka z przykrością stwierdziłam, że po wieczornej zimie nie został nawet ślad. Przynajmniej nie trzeba było szyb skrobać... Niemniej, poczułam się poważnie zawiedziona. 
Mgła, która próbowała wynagrodzić mi moje marzenia o zmianie pogody, nie zdała egzaminu.

23 komentarze:

  1. Ciekawe pierniczki, klimat świąteczny podtrzymany, ale ja uwielbiam te smaki i zapachy ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj tam, świąteczne ciastka są zawsze w modzie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny przepis na pierniczki. Pysznie wyglądają :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Drożdżowe pierniczki powiadasz? Rzeczywiście bardzo kuszące. Dobrze, że mam przyprawę do piernika, to spróbuję ;)
    Gorąco pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam:)! Czym i w jakiej proprcji zastąpić melasę? O ile się da zastąpić:)...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miodem, również 60 gram :)
      Z tego co pamiętam, w oryginale był miód właśnie, ale mi się resztka melasy po Świętach ostała i chciałam ją wykorzystać :)

      Usuń
    2. Dziękuję :).Często dodaję do wypieków miód i tak zrobię i w tym przepisie.

      Usuń
  6. Piękne :) Jeszcze lepsze, bo piernikowe :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak ciągnące, to muszą być pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pierniczki na drożdżach brzmi ciekawie :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. No no, bardzo ciekawe pierniczki i się wcale nie dziwię, że się skusiłaś, bo ja też chętnie się skusze :) Ciekawy przepis, zwłaszcza że w skład wchodzą drożdże :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pierniczki nie mogą się znudzić..:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piernikowe ciągutki brzmią bardziej niż zachęcająco :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajne, fajne :)) Takie ciasteczka zawsze i wszędzie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Poproszę takiego niby pierniczka :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. jak dla mnie pierniczki mogą być cały rok:)
    pięknie wyglądają:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Upiekłabym je z przyjemnością, nawet zaraz ... tylko melasy brak:( .... a co do piernikowych smaków to ja potrafię je piec nawet w lipcu, tak uwielbiamy pierniki:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zimowe klimaty już dawno mi się znudziły, ale korzenne ciasteczka, to ja mogę jeść przez cały rok:). Widzę, że nawet jeszcze jakąś świąteczną wstążeczkę znalazłaś;).

    OdpowiedzUsuń
  17. Łał, bardzo fajne, mogę je w dodatku bardzo łatwo zweganizować, zapisane :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. świetnie wyglądają:) na pewno smaczne:)

    OdpowiedzUsuń