środa, 8 października 2014

Dyniowy czas. Tiramisu

Kiedy tylko zobaczyłam to boskie tiramisu u Doroty wiedziałam, że będę musiała takie zrobić. Przepadam za tiramisu, na samą myśl o tym deserze cieknie mi ślinka. We Włoszech się nim zajadałam - nasz hotelowy kucharz przygotowywał naprawdę wspaniałe. Zachęcony komplementami, dał się nawet namówić na przygotowanie dwóch porcji, gdy już prawie zamykano kuchnię, a my akurat wróciliśmy z Werony, zmoknięci, zmarznięci i spragnieni czegoś słodkiego i pysznego. Później siedziałam w hotelowym pokoju, po prysznicu, opatulona szlafrokiem i kołdrą, i rozkoszowałam się tym niebiańskim smakiem...

Gdy więc zobaczyłam połączenie tiramisu, z którym wiąże się mnóstwo wspomnień z moich chyba najbardziej udanych wakacji, z dynią, którą niemal wielbię, nie potrafiłam nie ulec. Kupiłam malutką hokkaido i przygotowałam z niej intensywnie pomarańczowe puree. Połączyłam je z mascarpone, kremówką i aromatycznymi przyprawami, przełożyłam biszkoptami namoczonymi w kawie z amaretto. I już! Deser jest naprawdę prosty w przygotowaniu, a smak... Nie da się go opisać, trzeba tego po prostu spróbować! Choć, tak naprawdę, mogę być zupełnie nieobiektywna w tym względzie, bo to połączenie moich ulubionych smaków. Z drugiej strony, nie znam nikogo, kto nie lubiłby tiramisu. Jeśli więc podoba Wam się myśl o aromatycznym, rozpływającym się w ustach deserze, czym prędzej zabierajcie się do pracy.

Zmieniłam nieco proporcje w porównaniu z oryginałem. W sumie to dość mocno je zmniejszyłam, a i tak porcje wyszły mi gigantyczne! Nawet ja, kochająca słodkie i zachwycona tym deserem, po obiedzie nie dałam rady zjeść całości... Spokojnie więc możecie przygotować 6 mniejszych, a wszyscy i tak będą nasyceni.

Dania z dynią, słodkie i wytrawne, przygotowali dzisiaj ze mną Panna Malwinna, Lejdi, Sianko, Martynosia, Mirabelka oraz Bartoldzik. Cudownie było znów upichcić coś razem w wirtualnej kuchni!

Dyniowe tiramisu


Składniki:
(na 4 porcje)
  • 250 g serka mascarpone
  • 150 ml śmietany kremówki (38%)
  • 35 g cukru pudru
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1 łyżeczka kardamonu
  • 1/2 łyżeczki imbiru
  • 1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 200 g puree z dyni
  • 75 g podłużnych biszkoptów
  • 100 g mocnej kawy
  • 50 ml amaretto
dodatkowo:
  • 200 ml śmietany kremówki (38%)
  • 1 łyżeczka cukru pudru
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 25 g orzechów włoskich
Mascarpone ubić z kremówką i cukrem na puszystą masę. Dodać puree z dyni i przyprawy, zmiksować na gładką masę.

Letnią kawę wymieszać z amaretto. Moczyć w niej biszkopty, ewentualnie przełamać, ułożyć na dnie szklanek. Na to wyłożyć warstwę kremu dyniowego, potem warstwę nasączonych biszkoptów i resztę kremu.

Pozostałą kremówkę ubić z cukrem pudrem. Wyłożyć na wierzch. Oprószyć cynamonem, posypać posiekanymi orzechami.

Schłodzić w lodówce przez 2-3 godziny przed podaniem.

Smacznego!


Jeśli ktoś nie lubi dyni (osobiście wątpię, żeby to w ogóle było możliwe), to w najbliższym czasie będzie miał sporo okazji, żeby się do niej jednak przekonać. Bo na blogu będzie w tym roku dyniowe szaleństwo. A co!

45 komentarzy:

  1. Oj ,musiał być pyszny. Wajny pomysł i śkicznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Już się nie mogę doczekać kolejnych potraw z dyni! Nie wiem jak ja przez tyle lat mogłam jej nie używać! W każdym bądź razie w tym roku przynajmniej raz w tygodniu robię jakąś potrawę z wykorzystaniem dyni. Dzisiaj nawet miałam gulasz w sosie dyniowym:). To tiramisu musi być przepyszne. Na pewno wypróbuję ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bym poprosiła o większą porcję :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ujjjjjj....
    Alez mi sie podoba!
    Zawsze znajde chetnych na tiramisu, wiec moze i dyniowe by sie sprawdzilo???
    :)
    Dziekuje za wspolne dyniowanie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dyniowe tiramisu? Jestem w siódmym niebie i tam jem to na okrągło :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Też przymierzam się do tego tiramisu :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny pomysł na tiramisu. Robię! :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Odjazdowe :) Pochłonęłabym taki pucharek!

    OdpowiedzUsuń
  9. Przede wszystkim pięknie się prezentuje:)

    OdpowiedzUsuń
  10. I dlatego uwielbiam dynię, bo da się z niej przygotować wszystko :) Tiramisu wygląd pysznie, marzę o takim teraz do kawy :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ja też bardzo lubię tiramisu, ale ja akurat znam osobę, która nie lubi ;D a że mieszka ze mną pod jednym dachem.. to cała porcja dla mnie hehe ;-))) a tak na poważnie to takie dyniowe tiramisu wygląda jesczze lepiej od klasycznego, takie słoneczne! musze je koniecznie wypróbować :-))

    OdpowiedzUsuń
  12. Połączenie idealne !
    Zabieram porcyjkę !
    www.filizanka-smakow.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Twoje tiramisu bardzo zachęca do zrobienia! a jeszcze bardziej do zjedzenia;)

    OdpowiedzUsuń
  14. o dżizas, ta masa dyniowa już sama musi być obłędna.... a co dopiero z kawą :) pycha!

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem poważnie zaintrygowany takim dyniamisu. Myślę, że po weekendzie sprawdzę ten smak :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dyniamisu - to mi się podoba :)
      Warto po nie sięgnąć, zdecydowanie :)

      Usuń
  16. Totalny obłęd! Deser wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Super! Uwielbiam dynię pod każdą postacią, ale nawet przez myśl mi nigdy nie przeszło żeby zrobić z niej tiramisu :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ale pyszne tiramisu. Rewelacja. A jaki kolorek mniam, zjadłabym ze smakiem :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zostało jeszcze w zapasach pół dyni i chyba wiem jak ją wykorzystam ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Niezastąpiona dynia, fajny pomysł:)) Pozdrawiam www.drinkeatlive.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Dyniamisu :) bardzo oryginalna nazwa z chęcią bym wypróbowała :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Natknęłam się na nie rok temu i tak chodzi za mna i kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  23. I tu zdobyłaś moje serce. Kocham dynię, a kuchnię włoską jeszcze bardziej. Ten deser będzie królował w niedzielę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny pomysł na tiramisu, wygląda bardzo apetycznie

    OdpowiedzUsuń
  25. Wygląda obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
  26. o żesz ... rewelacyjne... już wiem, co zrobię z kolejnej dyni :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Oj wygląda rewelacyjne , ślinka cieknie na sam widok :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Mmmm, super. Gdybym nie była na diecie, to pewnie pożarłabym dwie porcje o.O

    OdpowiedzUsuń
  29. Ciągle chodzi mi po głowie to tiramisu! To mój ulubiony deser i chyba w końcu się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  30. po absolutnie pysznym dyniowym shake'u, który ostatnio poczyniłam, myślę że takie tiramisu musi smakować obłędnie:)

    OdpowiedzUsuń