wtorek, 30 września 2014

Tarta ze śliwkami - możliwe, że najlepsza

Nie jestem wielką fanką śliwek. Owszem lubię, ale jakoś tak... Specjalnie mnie do nich nie ciągnie. Jesienne jabłka, gruszki, kasztany czy dynia - o, to jest to, co mnie kręci! One przychodzą mi do głowy, gdy wymyślam kolejne słodkości. To przepisów z ich udziałem szukam w internecie i książkach. Śliwki zeszły na dalszy plan, i muszę przyznać, że jakoś bardzo mi ich nie brakuje. Niemniej, będąc ostatnio w sklepie i szukając pomysłu na jakiś szybki obiad, najlepiej na dwa dni, w oko wpadły mi śliwki właśnie. Dorodne, intensywnie fioletowe kulki. Wyglądały tak smakowicie, że nawet nie próbowałam się im oprzeć, i przyniosłam kilogram do domu. Już po drodze ułożyłam w głowie ogólny plan, pozostało tylko dopracowanie szczegółów.

Musiała to być tarta - bo dostałam nową, prostokątną formę i koniecznie musiałam ją w końcu wypróbować. Z lekkim, serowym nadzieniem, bo kiedyś jadłam sernik ze śliwkami i smakował bosko. Na kruchym cieście, koniecznie kakaowym, bo będzie pięknie wyglądać. I te śliwki... Co zrobić, żeby podkreślić ich smak...? Postanowiłam je upiec, ale nie na cieście, tylko osobno. Dzięki temu wyraźne widoczne są wszystkie warstwy, które idealnie się uzupełniają. Do śliwek i spodu dałam cynamon, bo pomyślałam, że będzie pasował. Do śliwek i kremu dałam miód zamiast cukru, bo jego posmak wydawał mi się znakomitym uzupełnieniem. Wyszło, szczerze mówiąc, lepiej, niż się spodziewałam.
Bardzo kruchy spód, delikatna masa serowa i miękkie, rozpływające się w ustach śliwki, lekko kwaskowate, trochę słodkie - całość komponuje się rewelacyjnie! Smaki są doskonale wyważone, i mówię Wam - od tej tarty nie można się oderwać.

I tak - byłoby łatwiej upiec po prostu wszystko razem. Ale to już nie byłoby to samo...

Tarta sernikowo-miodowa ze śliwkami

Składniki:
(na prostokątną formę do tarty 34x10 cm)

ciasto kruche:
  • 230 g mąki pszennej
  • 20 g kakao
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 125 g zimnego masła
  • 1 jajko

masa serowa:
  • 200 g serka kremowego
  • 100 ml śmietany kremówki (38%)
  • 2 jajka
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • 55 g miodu

pieczone śliwki:
  • 700 g śliwek
  • 100 g miodu
  • 1 łyżeczka cynamonu

Mąkę przesiać z kakao, wymieszać z cukrem, solą i cynamonem. Dodać zimne masło, posiekać, a następnie rozetrzeć palcami. Wbić jajko, szybko zagnieść gładkie ciasto.
Ciasto podzielić na pół, z każdej części uformować kulę, zawinąć w folię spożywczą i schłodzić w lodówce przez 1 godzinę.

Śliwki przekroić na pół, wyjąć pestki. Ułożyć na blasze skórką do dołu.
Miód wymieszać z cynamonem, polać nim śliwki.

Piec w 180 st. C. przez 45 minut.
Wyjąć z piekarnika, ostudzić.

Jedną kulkę ciasta kruchego (drugą zachować do innego wypieku) rozwałkować, wyłożyć nią formę do tarty.
Gęsto nakłuć widelcem, a następnie przykryć kawałkiem papieru do pieczenia i wysypać ceramicznymi kulkami (lub grochem czy fasolą).

Piec w 180 st. C. przez 15 minut.

Usunąć z ciasta kulki i papier.

Piec kolejne 10 minut w 180 st. C.
Przestudzić.

Serek, kremówkę, jajka, ekstrakt i miód krótko zmiksować, tylko do połączenia składników. Wylać na przestudzony spód.

Piec w 160 st. C. przez 30 minut, aż masa się zetnie.
Wystudzić w uchylonym piekarniku, a następnie schłodzić w lodówce przez 3-4 godziny.

Przed podaniem wyłożyć na tartę śliwki; zupełnie ostudzone lub jeszcze lekko ciepło. Polać powstałym przy pieczeniu syropem.

Smacznego!

Śliwek radzę upiec więcej. Są doskonałym dodatkiem do wszelkich puddingów czy kremów śniadaniowych, a także gofrów czy tostów na słodko. Znikają błyskawicznie, bo cynamonowo-słodki zapach kusi ogromnie. Mówię Wam - temu nie można się oprzeć...

Ciasta kruchego wychodzi na dwie takie tarty. Ale nie wiem, jak przygotować połowę, bo w składnikach jest tylko jedno jajko... Niemniej - nic się nie zmarnuje, i już niedługo pokażę Wam, jak można takie ciasto wykorzystać.

32 komentarze:

  1. Wspaniała tarta ze śliwkami, takiej jeszcze nie widziałam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. oj zjadłabym kawałeczek, tak pysznie wyglada :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cynamon do ciasta- cudowny pomysł:) Wygląda super. Jak tylko mój piekarnik powróci- wypróbuję!

    OdpowiedzUsuń
  4. Genialna tarta.Kolor intensywny i pewnie smak również.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała ta tarta ,rewelacyjny pomysł i na pewno fantastyczny smak ?
    Taka tarta to strzał w dziesiątkę ,pierwszy raz spotkałam się z tartą sernikowo -miodową ze śliwkami
    Pozdrawiam serdecznie )

    OdpowiedzUsuń
  6. Ohh.. a ja uwielbiam śliwki. I świeże i suszone, na słodko i wytrawnie. Pysznie ta tarta wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak smacznie wygląda. Aż ślinka leci. Yummy

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda świetnie :) Jaki intensywny czerwony kolor!

    OdpowiedzUsuń
  9. piękna tarta! my śliwki lubimy, a takie połączenie składników zapowiada się pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja bardzo lubię śliwki:) A w tak smacznej tarcie to już w ogóle poezja smaku:)

    OdpowiedzUsuń
  11. wygląda jak z najlepszej cukierni :-) śliwki to zdecydowanie moja bajka :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Takie połączenia zawsze sprawiają, że chcę żyć.
    Nie dość, że tarta to jeszcze śliwki. Super ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja ostatnio robiłam sernik śliwkowy z miodem. Naprawdę świetne połączenie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jednym słowem, doskonała , bo dopracowana w każdym szczególe i ładnie wygląda w tej podłużnej foremce.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ta forma jest świetna, sama niedawno kupiłam sobie taki kształt formy i jestem nią zachwycona!: ))

    OdpowiedzUsuń
  16. Jaki fajny pomysł na tarte. Super foemka

    OdpowiedzUsuń
  17. Wygląda cudnie, myślę że smak ma równie niesamowity jak wygląd mmmm:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jaka pyszna twoja tarta. Serowa już mnie kupiłaś i te śliweczki pycha

    OdpowiedzUsuń
  19. Cudna tarta! Ja śliwki uwielbiam. Mogę je w każdej postaci i o każdej porze ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja też nie przepadam za śliwkami, nigdy nie mam pomysłu co z nimi zrobić. Hmmm... ale sernik ze śliwkami? Musze to wypróbować ;) No i ta tarta, tak ją opisałaś, że aż czułam smak w ustach :D Niestety ostatnio pozamykałam wszystkie śliwki w słoiczkach i nie mam jak zrobić ciasta :P

    OdpowiedzUsuń
  21. Ale pięknie się prezentuje! :D I super foremka, też chcę taką ^^

    OdpowiedzUsuń
  22. Fantastycznie wygląda ta tarta!

    OdpowiedzUsuń
  23. !:) Ślicznie prezentuje się ta tarta!:) Ta serowa masa i śliwki.. a do tego miód i cynamon.. mm to musi być pyszne:)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Tarta rewelacja! :) Wygląda na bardzo pyszną :)

    OdpowiedzUsuń